Menu

Klantenportaal

Nieuws

Wie kiest voor economie, klimaat én milieu, kiest voor fors meer goederenvervoer per spoor. Spoorgoederen spoort!

16 September 2025

Op 15 september 2025 stuurde RailGood een brief met een oproep tot actie (call to action) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat die verantwoordelijk is voor het beleid voor het spoorgoederenvervoer (met een afschrift aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat).

Oproep tot actie
Wie kiest voor economie, klimaat én milieu, kiest voor fors meer goederenvervoer per spoor

Spoorgoederenvervoer draagt bij aan de economie, militaire mobiliteit en het behalen van de Europese klimaatdoelen. Een integraal spooroffensief is nodig om Nederland concurrerend, efficiënt, duurzaam en veerkrachtig bereikbaar te houden. Daarvoor is ten eerste een krachtig beleid nodig voor betere concurrentievoorwaarden voor (intermodaal) goederenvervoer per spoor. Ten tweede vraagt dit om doelmatige investeringen in een toekomstbestendig spoornet (inclusief emplacementen) voor goederen- én personenvervoer, dat voldoet aan de Europese voorschriften en dat geschikt is voor zowel economisch/civiel als militair gebruik. Alleen zo kan Nederland zijn economische verdienvermogen, welvaart en verzorgingsstaat behouden én tegelijkertijd verduurzamen. Zonder concurrerend (intermodaal) spoorgoederenvervoer loopt Nederland vast en gaat vooral het wegtransport groeien met alle gevolgen voor het klimaat, de congestie, het milieu en de veiligheid. Dan raken ambities en doelen buiten bereik. Het is aan de Nederlandse regering om het wissel te verzetten om een concurrerend (intermodaal) spoorgoederenvervoer op een toekomstbestendig spoorwegennet te faciliteren.

RailGood roept op tot een integraal spooroffensief met zes acties:

  1. Creëer een eerlijk en gelijk speelveld tussen vervoerwijzen en landen met infraheffingen:
    • Start met het per 1 januari 2026 verlagen de infraheffingen voor opstellen en rangeren naar het tariefniveau van voor 2023
  2. Zorg voor een betrouwbare en beschikbare spoorinfrastructuur
  3. Garandeer 24/7 voldoende concurrerende spoorcapaciteit voor goederenvervoer
  4. Investeer doelgericht in opwaardering van het spoor voor efficiënt goederenvervoer
    • Start met investeren in spoorroutes voor 740 meter treinlengte (EU voorschrift). Hoogste prioriteit hebben Tilburg Industrie, Deventer, Venlo, Waalhaven, Botlek, Lage Zwaluwe en Europoort
  5. Herijk de ERTMS-uitrol en compenseer ook de spoor goederenvervoerders via een ‘nieuw voor oud’-regeling en een kilometervergoeding voor ETCS Baseline 3-locomotieven voor het gebruik van het Nederlandse spoor dat is voorzien van ‘ERTMS only’ Baseline 3 in de baan
  6. Bereid nationale regie op de spoorontwikkeling en ruimtelijke ordening voor

De brief is te vinden in deze link.

 


 

On September 15, 2025, RailGood sent a letter with a call to action to the State Secretary for Infrastructure and Water Management, who is responsible for Dutch rail freight policy (with a copy to the Minister of Infrastructure and Water Management).

Call to action
Choosing for the economy, climate, and environment, is choosing significantly more rail freight transport

Rail freight transport contributes to the economy, military mobility, and achieving European climate goals. A comprehensive rail offensive is necessary to keep the Netherlands competitive, efficient, sustainable, and resilient. Firstly, this requires a robust policy to improve the competitive conditions for (intermodal) rail freight transport. Secondly, this requires effective investments in a future-proof railway network (including yards and sidings) for both freight and passenger transport, which complies with European regulations and is suitable for both economic/civilian and military use. Only in this way can the Netherlands maintain its economic earning capacity, prosperity, and welfare state while simultaneously making it more sustainable. Without competitive (intermodal) rail freight transport, the Netherlands will grind to a halt, and road transport will grow, with all the consequences for the climate, road congestion, the environment, and safety. Then ambitions and goals will become unattainable. It is up to the Dutch government to shift the tide to facilitate competitive (intermodal) rail freight transport on a future-proof railway network.

RailGood calls for a comprehensive rail offensive with six actions:

  1. Create a fair and level playing field between transport modes and surrounding countries with infrastructure charges:
    • Begin by lowering the Dutch infrastructure charges for stabling and shunting to the pre-2023 tariff level as of January 1, 2026.
  2. Ensure reliable and available rail infrastructure.
  3. Guarantee sufficient, competitive rail capacity for freight transport 24/7.
  4. Invest specifically in upgrading the railway network for efficient freight transport.
    • Begin investing in rail routes for train lengths of 740 meters (EU requirement). Tilburg Industrie, Deventer, Venlo, Waalhaven, Botlek, Lage Zwaluwe, and Europoort have the highest priority.
  5. Recalibrate the Dutch ERTMS rollout and compensate rail freight carriers through a "new for old" subsidy scheme and a mileage compensation for the extra cost of ETCS Baseline 3 locomotives for using Dutch railway network equipped with "ERTMS only" Level 2 Baseline 3.
  6. Prepare national coordination for railway network development and spatial planning along the railway line that is also used by public transport.

The letter can be found at this link.